Page 12 - Rollebode - Voorjaar 2017 - Nummer 3
P. 12

12
Het klinkt simpel. Wer- ken met Open Deuren. Toch is het minder eenvoudig te realiseren dan de term doet vermoeden. Het werken met open deuren hoort een bewuste pedago- gische en methodische werkwijze te zijn, waarin het kind centraal staat.
Werken volgens het Open Deuren-be- leid is een geaccepteerde werkwijze in de kinderopvang. In de toelichting op de beleidsregels bij de Wet kinderop- vang wordt dit beleid zelfs met naam en toenaam genoemd: 'Verder geeft een pedagogisch beleidsplan aan op welke wijze het zogenaamde Open Deuren-beleid wordt gevoerd.' Over het Open Deuren-beleid schrijven de be- leidsregels: 'In dit geval maken kinde- ren gebruik van verschillende ruimtes en verlaten hun groep'. Als voorbeeld wordt het gezamenlijk poppenkast kij- ken genoemd. Open Deuren komt dan tot uitdrukking door flexibiliteit en goede bedrijfsvoering.
Voor meer genoegen, uitdaging en plezier
Open deuren
deren in het hele kindercentrum. Activi- teiten zijn voor grote en kleine groepen, voor een bepaalde leeftijdscategorie of voor iedereen die maar mee wil doen.
Samen
Om het aanbod te vergroten zijn ook de inrichting en de materialen van de ver- schillende ruimten binnen het kinder- centrum op elkaar afgestemd. Ruimten zoals de hal en de gang worden ook zoveel mogelijk geschikt gemaakt als speelruimte. Het werken met Open Deuren betekent een verruiming van de
Uitdagende speelzolder bij kindercentrum Olke Bolke waar kinderen uit verschillende groepen zich uit kunnen leven.
Uitdaging
Bij het werken met Open Deuren ligt de nadruk op uitdaging. Door de deuren open te zetten verbreed je het aanbod voor kinderen. Ze krijgen meer ruimte (letterlijk en figuurlijk) en keuzemoge- lijkheden. Het vergroten van uitda- gingen is alleen zinvol als dit gebaseerd is op de behoeften van kinderen en van de groep.
Natuurlijk worden keuzemogelijkheden aangepast aan wat de kinderen aan- kunnen. We gaan uit van goed ob- serveren, volgen en begeleiden van kinderen. Het werken met Open Deuren leidt tot vergroting van het activiteiten- aanbod. Kinderen kunnen vaak kiezen uit meer activiteiten in verschillende ruimtes. De activiteiten zijn divers. De talenten van de pedagogisch mede- werksters worden ingezet voor alle kin-
interactiemogelijkheden met andere kinderen. Door de deuren open te zet- ten, krijgen kinderen meer ruimte en mogelijkheden om relaties te leggen, ook buiten de groep. Groepjes kinderen met dezelfde interesses kunnen samen spelen; vriendjes, broertjes en zusjes kunnen elkaar gemakkelijk opzoeken. De nadruk op samendoen, samen spe- len, afstemmen en samenwerken, geeft kinderen de gelegenheid zich te toet- sen aan elkaar en van elkaar te leren.
Werken met Open Deuren levert ook voor de pedagogisch medewerkster meer genoegen, uitdaging en plezier in het werk op. Er is een open en flexibele houding voor nodig zoals goed kijken naar kinderen, methodisch werken, af- stemming en taakverdeling, communi- ceren met collega's en ouders.
Middel
Het werken met Open Deuren is geen doel, maar een middel om pedagogi- sche doelstellingen te bereiken. Binnen Rollebol kindercentra wordt er op ge- zette tijden gewerkt met Open Deuren. Dit is een integraal on-
derdeel van het pedago- gisch beleid. Het idee van werken met Open Deuren is geworteld in een kindbeeld, dat uit- gaat van een competent kind. Deuren worden let- terlijk en figuurlijk open gezet om kinderen ruimte te geven de eigen ontwikkeling mee vorm te geven. Mogelijkheden en behoeften van kinde- ren zijn uitgangspunt.
Een kind kan pas ge-
bruikmaken van de uit-
daging die geboden
wordt en zich ontwikke-
len als het zich veilig en
geborgen voelt. Jonge
kinderen hebben grote
behoefte aan structuur, continuïteit en voorspelbaarheid.
Ook bij het werken met Open Deuren vormt de groep de basis. Een groep biedt continuïteit en geborgenheid in relatie met leeftijdgenootjes, groeps-
leiding en fysieke omgeving. Verder zijn herkenbare momenten van de dag, vaste rituelen rondom slapen, eten en vieringen zoals verjaardagen, belang- rijke onderdelen van de structuur die een kind ervaart.
Grote centrale speelhal bij kindercentrum Rollebol, waar kinderen van verschillende groepen elkaar ontmoeten en heerlijk kunnen ravotten.
Pedagogisch medewerksters hebben verplicht een VOG
De periode waarin kinderen worden op- gevangen in een kindercentrum is een cruciale periode in hun ontwikkelings- fase. De opvang moet bijdragen aan een goede en gezonde ontwikkeling van het kind in een gezonde en veilige omgeving. De kinderen zijn in deze fase immers kwetsbaar. Zeker als ze zo jong zijn dat de opvang nog vooral gericht is op de fysieke verzorging, omdat ze zich nog niet zo goed verbaal kunnen uiten.
Verklaring omtrent gedrag
Ten behoeve van een veilige kinderop- vang moeten degenen die in de kinder- opvang werken in bezit zijn van een
verklaring omtrent het gedrag (VOG). De VOG toont aan dat een persoon geen strafbare feiten op zijn/haar naam heeft staan die een belemmering vor- men bij het werken in de kinderopvang.
Continue screening
Een VOG is een momentopname. Als iemand zich na afgifte van de VOG schuldig maakt aan een strafbaar feit en daardoor een bedreiging vormt voor de veiligheid van kinderen, is dat uiter- aard ongewenst. Daarom heeft de overheid besloten dat iedereen die in de kinderopvang werkt, continu wordt gescreend.


































































































   10   11   12   13   14