Page 14 - Rollebode - Voorjaar 2017 - Nummer 3
P. 14

14
Ervaringen van ouders met kinderen bij de VVE
Er zijn gecertificeerde voorscholen bij:
Peuteropvang Rollebol
naast basisschool ’t Baeken in De Mare aan de Groene Voet, Faktorij 129, Alkmaar Noord. Hier is ook een IKC project gaande (Integraal kindcentrum) Peuteropvang Holderdebolder
bij basisschool De Kring aan de Koorn- laan 23 in het centrum van Alkmaar Peuteropvang Skippybol
in sportcomplex Oosterhout aan de Vondelweg 35 in Alkmaar Zuid. Peuteropvang Knikkebol
in Huiswaard aan de Drechterwaard 9 naast het scholencomplex met drie scholen:obs Jules Verne, rkbs De Re- genboog Tochtwaard en pcbs Durv!
Daarnaast wordt er op alle kinderdag- verblijven van Rollebol kindercentra ook VVE aangeboden voor kinderen met ouders die behoefte hebben aan opvang gedurende de gehele dag.
Uk en Puk
De basis van het aangeboden pro- gramma is het VVE-programma Uk en Puk. Bij Rollebol kindercentra zijn di- verse activiteiten ontwikkeld gericht op de ontwikkeling van de peuters. Onze peuteropvang zet veel in op actieve betrokkenheid van ouders bij de ont-
wikkeling van peuters en op specifieke educatie passend bij de leeftijd. Peuteropvang heeft als doel het stimu- leren van de ontwikkeling bij peuters en richt zich hierbij ook op doelgroep- kinderen met een VVE indicatie die een verhoogd risico hebben op een ontwik- kelingsachterstand. Bij Rollebol kinder- centra wordt de voorschool breed aangeboden. We vinden dat alle kinde- ren hiervan gebruik moeten kunnen maken.
Mening ouders
Ouders wordt altijd gevraagd hoe zij
de voorziening beoordelen. Dat gebeurt met oudergesprekken aan de hand van korte vragenlijstjes met deels gesloten en deels open vragen. Ouders kunnen zo hun ervaringen met Peuteropvang van Rollebol kindercentra kenbaar maken.
Dit wordt gedaan door de mentor van het individuele kind op het moment dat het kind over gaat naar de basisschool. De meerderheid van de ouders van uit- treders doet hieraan mee. In principe wordt bij alle ouders kort voor de over- gang naar de basisschool een vragen- lijstje doorgenomen.
Aan ouders wordt allereerst gevraagd hoe hun kind zich heeft ontwikkeld bij Peuteropvang en wat hun kind hierbij met name heeft geleerd. Alle ouders geven aan dat het kind zich positief heeft ontwikkeld.
Ouders benoemen vooral de taalont- wikkeling zoals woordenschat, beter en meer Nederlands praten, verder de sociaal-emotionele ontwikkeling zoals het contact met andere kinderen en volwassenen, sociale vaardigheden,
samenspelen, luisteren en de cogni- tieve ontwikkeling zoals tellen en al- gemene kennis.
Voorbereiding op basisschool
Ook geven ouders een positieve reactie op de vraag of hun kind goed is voor- bereid op de basisschool en in welk opzicht. Hiervoor worden verschillende redenen gegeven. De meeste ouders geven aan dat de structuur en regel- maat van het bezoek aan peuteropvang hun kind goed voorbereidt op school. Door deelname aan peuteropvang zijn de kinderen gewend geraakt aan het schoolritme en aan het weg zijn van huis. Ook geven veel ouders aan dat hun kinderen sociale competenties hebben opgedaan die hen voorberei- den op de basisschool. Kinderen zijn gewend geraakt aan het omgaan met andere kinderen, het groepsverband, het samen spelen maar ook aan het luisteren naar de pedagogisch mede- werkster, vragen, wachten en omgaan met spullen die niet van hen zijn. De kinderen zijn volgens ouders voorbe- reid op de basisschool, doordat zij zich goed hebben ontwikkeld als gevolg van het brede aanbod aan activiteiten.
Zo hebben veel kinderen beter Neder- lands leren praten, leren tellen, geleerd kleuren te herkennen en benoemen en is de zelfstandigheid van kinderen be- vorderd. Tenslotte signaleert een aantal ouders ook dat het aanbod gericht is op een begeleide doorstroom naar de basisschool en dat dit positief uitpakt. De onderlinge samenwerking met de kleutergroepen maakt de overstap naar het basisonderwijs kleiner. Het kind heeft al kennis gemaakt met zijn/haar
Aan de hand van korte vragenlijsten
Bij Rollebol kindercentra wordt peuteropvang geboden met een zogenaamde voorschool: VVE (voor- en vroegschoolse educatie). Bij de POA (Peuteropvang Alkmaar) van Rollebol kindercentra is dat een intensieve voorschoolse voor- ziening voor Alkmaarse peuters van 2 tot 4 jaar. De deelnemende peuters gaan op vier locaties in Alkmaar naar peuteropvang met voorschool.
toekomstige school. Uit de antwoorden van ouders is af te leiden dat de kern- elementen van peuteropvang, zoals het brede aanbod, de intensiteit van het programma, de focus op verschillende ontwikkelingsgebieden en de doorlo- pende leerlijn, in de ogen van ouders bijdragen aan een gemakkelijke(r) over- stap naar het basisonderwijs.
Ouderbetrokkenheid
Een belangrijk element van Peuterop- vang is ouderbetrokkenheid. Hier wordt onder andere op ingezet door het aan- bod van workshops voor ouders. En het uitnodigen van ouders bij activitei- ten en uitjes. In de vragenlijst is een vraag opgenomen of ouders veel deel- namen aan workshops, uitjes en an- dere activiteiten. Aan de ouders wordt in een open vraag naar hun mening geïnformeerd over de betrokkenheid. Wat vinden zij ervan dat ouders zo ac- tief worden betrokken en hebben ze
er zelf iets van geleerd? Veel ouders beoordelen het actief betrekken als positief, voor zowel de ouders zelf als voor het stimuleren van de ontwikkeling van het kind.
Ouders geven daarnaast aan dat ouderbetrokkenheid een positieve uit- werking heeft op de vertrouwensband tussen de ouders, pedagogisch mede- werkster en het kind. Ook vinden veel ouders het leuk om contact met andere ouders te hebben via ouderbetrokken- heid. Zo kunnen ze ervaringen delen en van elkaar leren.
Vooral een kijkje nemen op de groep ervaren ouders als positief. Hierdoor zien ouders niet alleen hoe het kind Peuteropvang ervaart, maar kunnen ze ook beter met het kind praten over de ervaringen. Zo zijn ze op de hoogte van de thema’s en kunnen de stof thuis met de kinderen bespreken.
Daarnaast doen zij ideeën op voor acti- viteiten met hun kind en leren zij hoe ze de ontwikkeling van het kind thuis zelf kunnen stimuleren. Een aantal ouders zegt tijdens ouderactiviteiten advies en praktische tips te hebben gekregen over opvoeden en over hoe te hande- len in bepaalde situaties.
Positieve elementen
De ouders geven aan wat zij het beste vinden bij Peuteropvang. Drie elemen- ten komen naar voren. Ten eerste geven veel ouders aan het fijn te vinden dat er veel individuele aandacht en begeleiding is van kinderen. Door de individuele aandacht wordt de ontwik- keling van kinderen gestimuleerd en zijn zij goed voorbereid op de basis- school. Een tweede element waar ou- ders erg positief over zijn, is het effect van de dagdelen. Ze stellen vast dat hun kind hierdoor ruim de tijd heeft om te leren en te wennen aan het school- ritme. Tenslotte zijn de ouders erg tevreden over de kwaliteit en het enthousiasme van de pedagogisch medewerksters.


































































































   12   13   14   15   16