Page 5 - index
P. 5

Van brede school naar integraal kindcentrum 5 Pilot IKC-ontwikkeling Rollebol en ’t Baeken
In Alkmaar Noord is een verkenning gestart om tot een integraal kind- centrum te komen in de wijk De Mare.
Basisschool ’t Baeken en kindercen- trum Rollebol hebben samen het initia- tief genomen tot uitwerking van het gemeentelijk convenant. Eind vorig jaar is met de gemeente Alkmaar door het schoolbestuur SAKS en Rollebol kin- dercentra dit convenant ondertekend. Hierin verklaren partijen zich te willen inzetten om een IKC te vormen.
De gemeente, schoolbesturen en kin- deropvang vinden het belangrijk om een vervolgslag te maken op de brede schoolontwikkeling die eerder in Alk- maar in gang was gezet. Het werken met meer IKC’s is dus een doorontwik- keling. Een brede school is op zichzelf meer vrijblijvend. Er is een herkenbare bovengrens bij de ontwikkeling van een brede school. Vanwege het feit dat er niet altijd voldoende eenheid en regie is tussen de betrokken partners. Iedere instelling kan zijn eigen plan blijven
Van links naar rechts: Jessica van den Brand Horninge, Jacqueline Brienen en Harry van Lieshout: “Prima plek voor een IKC”
“Er is een enorme bedrijvigheid en le- vendigheid onder zowel leerlingen als leerkrachten”, legt Wendy Roobeek leerkracht onderbouw van ’t Baeken, uit. “Er wordt heel hard gewerkt om kinderen kansen te bieden.” Bij de Peu- teropvang begint de voorschool. Dit is voor kinderen van 2,5 tot 4 jaar. Doel- groepkinderen kunnen daar vier dagde- len terecht. We willen dat een leerkracht van school en een pedago- gisch medewerkster van de peuterop- vang samenwerken aan een doorgaande lijn voor de peuters naar de basisschool. Dit doen we via op- brengstgericht werken. Door eerder te starten met educatie kunnen we een mogelijke achterstand wegwerken. De peuteropvang werkt ook samen met de onderbouw van de school en is onder- deel van het kinderdagverblijf. Wendy Roobeek: “Overdrachten zijn zo veel makkelijker. De deskundigheidsbevor- dering van kinderen van 0-6 jaar gaan we gezamenlijk doen. Daarnaast willen we in de pilot al een geïntegreerde aan- pak voor het aanbod van verlengde schoolactiviteiten. We gaan kijken hoe we dat in de toekomst nog beter kun- nen stroomlijnen.“
Kansen
trekken. Het is echter belangrijk om bij het stroomlijnen van de organisatie het belang van de kinderen als uitgangs- punt te nemen.
staan om dingen uit te werken met elkaar. En dat er wordt meegedacht.”
Stuurgroep
Het doel van de pilot ‘IKC-ontwikkeling’ is het creëren van een kindcentrum in De Mare met één pedagogisch-didacti- sche visie. Eén plan met doorgaande lij- nen, één gezamenlijke aansturing en één uitstraling. Bij de IKC-ontwikkeling is een ontwikkelgroep in het leven geroepen. Die wordt gevormd door Jessica van den Brand Horninge, locatiemanager van Kinderdagverblijf, BSO en Peuteropvang Rollebol, projectleider Jacqueline Brienen en
Er komt veel kijken bij de overgang naar een IKC. Zo zal van de partijen worden gevraagd om een stukje autonomie in te leveren. Om de samenwerking tussen verschillende instellingen mogelijk te maken is een stuurgroep opgericht waar de directie van de school en de kinder- opvang zitting in hebben. Op bestuurlijk niveau kan samenwerking lastig zijn van- wege verschillende cao’s en verschil- lende moederorganisaties. Harry van Lieshout, directeur van ’t Baeken: “We zijn er dus nog niet één-twee-drie. Maar het is wel mooi dat we in de startblokken
Ontwikkellijn
Ontwikkelgroep
Jacqueline Brienen ziet dat beide teams er voor
gaan: “Dit wordt
een prima plek
Kwaliteitskader kinderopvang
de directeur Harry van Lieshout van de basisschool ’t Baeken. “De school en het kindercentrum werken al jaren samen,’ aldus Harry van Lieshout. “Maar dat kan intensiever. Kindercen- trum Rollebol is gehuisvest naast het schoolgebouw. De school heeft ook ver- bouwingsplannen. Daarmee komt er ook nieuwe huisvesting voor BSO Bolle- boos, die nu gebruik maakt van groeps- ruimten in de school. Wellicht komt er ook een corridor tussen school en op- vang. Zo kunnen wij ook de overgang naar een IKC beter faciliteren”.
“We staan nog aan het begin, maar zijn al wel goed op weg,” zegt projectleider Jacqueline Brienen. “Binnen het project zijn diverse werkgroepen geformeerd om een gemeenschappelijk pedago- gisch beleid neer te zetten, methoden op elkaar af te stemmen en vooral ook leerkrachten en pedagogisch mede- werksters op elkaar af te stemmen. VVE (vroeg en voorschoolse educatie) is er voor alle kinderen.
We stellen het kind centraal en creëren samen een doorgaande ontwikkellijn”.
voor een IKC!”
Een zeer brede coalitie van ouders, werkgevers en werknemers hebben na raadpleging van de wetenschap een herijkt kwaliteitskader voor de kinderopvang opgesteld. Met dit voorstel streven de partijen naar een verdere kwaliteitsverhoging van de sector zonder dat de toegankelijk- heid en beschikbaarheid van de kin- deropvang in het geding komen.
De partijen reageren hiermee op de voorstellen van minister Asscher.
In het voorstel onderstrepen BOinK, Brancheorganisatie Kinderopvang, MOgroep, FNV en CNV Zorg & Welzijn het belang van goede opvang met kwaliteitseisen afgestemd op de leeftijd van kinderen. In het voorstel wordt ruimte geboden voor maatwerk en
overbodige regels geschrapt. De par- tijen hebben op verzoek van de minister dit voorstel opgesteld en gepresen- teerd. Daarbij zijn ze realistisch: “Na- tuurlijk willen we de allerbeste kwaliteit, maar als kinderopvang daardoor voor ouders te duur wordt, blijven veel kinderen weg. Dan schieten ook de allerbeste plannen hun doel voorbij.”
K
l
a
a
r
g
e
t
i
n
d
c
n
e
I
n
t
r
u
m
l
’
o
t
b
e
B
l
l
o
R
-
a
e
k
e
n


































































































   3   4   5   6   7